Wednesday, 9 February 2011

~Membaca jambatan ilmu~


Mase kecik-kecik dulu aku suke sangat membaca.Bagi je la buku ape pown aku mesti nak baca.Mak aku plak rajin belikan aku buku-buku cerita n komik.Ingat lagi aku kalau g memane ngan mak mesti akan beli buku.Rasenye dari sebelum Tadika lagi aku dah reti baca buku.Kirenye agak bijak jgk la aku mase kecik² dulu.Sbb aku ingat lagi mase tadika, cikgu slalu puji aku sbb agak menonjol dr segi akademik walaupon mase tu aku seorg yang sangat pemalu dan pendiam mase kat tadika.Huhuhu...Eh terpuji diri sndri plak..Ekekeke...Ok berbalik kpd suke bace buku tadi.Masa masuk skolah rendah plak,aku masih lagi ngn hobi suke membaca.Perpustakaan mmg hari² masuk.Aku mmg suke masuk perpustakaan kat skolah aku dulu.Sbbnya perpustakaan skolah rendah aku dulu mcm rumah.Cikgu aku hias mcm kat rumah.Aku ingat lagi nama cikgu aku tu iaitu Cikgu Halimah.Dia siap bentang karpet pastu siap ade bantal lagi tu..Kirenye leh pilih samada nak baca buku dok atas kerusi atau pown membace sambil baring.Utk kami yg kanak-kanak ni mesti la suke bace buku sambil baring.Pastu byk plak buku-buku yg menarik tertarik mmg dabo0mmm!Hehehe...Bile byk membaca, otak pown bekerja dan pengetahuan pown bertambah.Byk ilmu yang aku peroleh hasil dari buku-buku yang aku dah bace.
Kemudian, aku naik skolah menengah plak.Mase skolah menengah hobi membaca masih lagi dihatiku.Kalau x silap aku,mase tingkatan 3 ke 4 (ingat² lupe) aku jd pustakawati.Uniform kaler ijau tu.Nape jadi pustakawati?Sbb pinjam buku xde due date!Hahahaha..Dan lagi 1,lau ade buku baru je masuk leh jd org 1st yg bace dulu.Tapi naik je form 5,aku dah kurang membaca.Semakin umur meningkat,semakin luntur minat utk membaca.Kalau baca pown buku² study.Itu pown terpakse sbb nak exam.Huhuhu~
Persoalannya skg ialah kenapa aku dah x minat nak membaca skg???Kat opis ni kalau dpt emel yg bkn khas utk aku, mmg jarang la aku nak baca.Especially kalau emel yg bertajuk 'General Announcement'.Aku klik je butang delete.Kejamnye aku.Pastu bile org tanye aku terkulat-kulat x tau pape.Padahal kebanyakan announcement yang kua kat emel tu penting² belaka.Ngaaa bapak pemalas aku!
Skg ni aku ngah berusaha untuk kembalikan minat aku utk membaca sejak kua iklan lam tv "amalkan budaya membaca".Alaa yg iklan sume org membaca mase naik train tu laaa...Aku nak sahut seruan kerajaan ni.Sejak itu, aku mule membeli majalah hiburan..erkk! Alaa korang,mmg la majalah hiburan tu x berape nk bg ilmu tapi utk permulaan kene la baca yg ringan²dulu kan?kan?kene la kasik bahan bacaan yang ade kalerful utk starter cam aku ni.So,bagi kawan² yg penah mengalami keadaan cam aku ni, aku seru kpd korang sume marilah "Amalkan budaya membaca kerana membaca itu jambatan ilmu"...Ala x semestinya nak kene beli buku yg tebal² dan heavy tu.Bace iklan yg tampal kat bus stop tuh pown dah kire ok ape..Membaca jgk kan?
K lah uols..c u next entri okkk..Luv uols!Muahhhhhhh~

p/s : Jgn pernah berhenti membaca entri blog ai!Ekekeke~




2 comments:

  1. ooo..patutla klu aku tanye, ko tatau kan.. ghupe²nye slame ni ko x penah bace announcement eh..mmg sker kantoikan dr sendiri kan...
    elokla klu ko dah insaf tu.. klu x, aku nk terminate ko punye email. pesanan aku, klu beli majalah tu jgn lupe calling²... aku pun nk sambut seruan kerajaan jugak ;)

    ReplyDelete
  2. hahahaha...dah insap la skg ni propesor..kui3

    ReplyDelete